چند نکته از اسوه های تاریخ

چند نکته از اسوه های تاریخ 

1-گشاده رویی دوستان را با انسان مآنوس میگرداند

2-نیرومندترین مردم در ایمان کسی است که توکلش بر خدای سبحان بیشتر باشد

3-دانش پایان ناپذیر است

4-فراگیری دانش در کودگی مانند نقشی بر سنگ است

5-هیچ چیز مانند خوش خلقی زندگی را شیرین نمیکند

6-نخستین نیکی به دیگران روی خندان است

7-خوشرویی سبب جلب محبت دیگران است

8-به یاری فکر تیرگی های کار روشن و آشکار میگردد

9-بزرگترین تفریح کار است

10-فرزندانتان را مجبور به فراگیری آداب و عاداتتان نکنید زیرا برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند

11-طلب علم بر هر مسلملنی واجب است همانا خداوند دانشجویان را دوست دارد

12-ترا از ادب بس که هرچه از دیگری بد میدانی خودت آن را به جای نیاوری

13-عبادت هفتاد جز دارد که بهترین آن کسب روزی حلال است

14-تآسف آنچه را از دست دادهای مخور و خوت را ناراحت مساز

15-نجات و سلامتی همواره همراه تفکر و اندیشه اند

16-سرمایه ای بهتر از عقل و عبادتی بهتر از تفکر نیست

17-خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر آنکه خودشان بخواهند

18-مردم از بیم خواری در خواری به سر میبرند

19-نادانی ,درد و درماندگی است

20-پس ایمان به خدا سرآمد تمام اعمال عاقلانه , بشر دوستی و نیکی به مردم است

21-دانش اساس تمام خوبی ها و خیرات است

22-با آنچه نمیدانید دشمنی نکنید زیرا بیشتر دانش در چیزهایی است که نمیدانید

23-آفت موفقیت تنبلی است

نظر یادتون نره

ممنون

شنیدنی های نگفته ظهور

مومن سکوت میکند تا سالم بماند و حرف میزند تا سود ببرد

امام سجاد (ع)

شنیدنی های نگفته ظهور 

در زمینه علایم ظهور امام عصر روایات متعددی وارد شده که به برخی از آنها میپردازیم

نزال بن سبره نقل میکند که روزی حضرت علی (ع) خطبه میخواندند.پس از حمد و ثنای الهی سه بار فرمودند:((سلونی قبل ان تفقدونی))یعنی هرچه میخواهید از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید.پس یکی از اصحاب بلند شده و میپرسند : یا امیرالمومنین دجال کی خروج میکند؟حضرت فرمود خداوند سخنت را شنید و از آنچه در ذهن داری آگاه است.و به خدا قسم که سوال شونده داناتر از سوال کننده نیست(مگر آنچه خداوند مرحمت نموده است)برای خروج دجال علائم و نشانه هایی است زکه یکی پس از دیگری واقع میشود,البته پی در پی که برای تو بیان میکنم.سپس فرمودند مطالبی که میگویم به خاطر بسپار که همگی از علائم خروج دجال میباشد:

1-مردم نماز را ترک میکنند و در میان مردم میمیرند(کنایه از اینکه مردم در مقابل نماز نخواندن دیگران بی تفاوت میشوند)

2-امانت ها را ضایع میکنند

3-دروغ گفتن را حلال میشمارند-که مصداق های فراوانی دارد-

4-ربا خوردن یکی از کارهای معمولی جامعه میشود(وام های با بهره بانکی و نزول دهی که به بهره آن نام زیبای اسکونت را نهادند)

5-رشوه خواری در میان مردم رواج پیدا میکند

6-ساختمان ها را محکم میسازند(از بتون و آهن ساخته میشوند)

7-دین را به دنیا میفروشند (یعنی برای پول درآوردن از هیچ گناه و جنایتی نمیگذرند)

8-نابخردان و مردم کم عقل را بر کارها میگمارند(پارتی بازی و دوست و فامیل و آشنا را بر اداره امور گماردن)

9-زنان را در کارهای اجتماعی و شخصی طرف مشورت قرار میدهند(منشی زن گماردن بر کاره)

10-قطع صله ارحام می کنند و از خویشان فاصله میگیرند

11-در کارهای زندگی از هوی و هوس پیروی میکنند(خانه های مجلل-ماشین آخرین سیستم و زن...)

12-در کشتار و خون ریزی بی باکند---

13-بردباری و حلم را به حساب ضعف و ناتوانی میگذارند(اگر فردی به خاطر کمک و عملی خیر از حق خود بگذرد میگویند زورش نرسید)

14-ظلم و بیدادگری را مایه فخر و مباحات میدانند

15-زمام داران در آن زمان از فاسقان و گناه کاران اند

16-وزیران دولت ها ستمگران جامعه اند

17-عارفان و مدعیان مقام تذهیب نفس و تقوا از خیانت کارانند(به عقاید و افکار مردم خیانت کارانند)

18-قاریان قرآن از افراد فاسق اند

19-شهادت دادن بر اساس زور به وجود می آید(یعنی از قدرت های فردی و اجتماعی سوء استفاده میشود و مردم را وادار میکنند تا به نفع آنان شهادت دروغین بدهند)

20-گناهان علنی شده ,حیا و شرم از میان برداشته میشود(تشکیل جلسات مرد و زن ورقص های دست جمعی و ...

21-بهتان و بر خلاف واقع گویی نسبت به مردم رایج میشود

22-سرکشی و طغیان و بدرفتاری علنی میشود

23-قرآن ها را با چاپ ها زرین و جلد های زرکوب در اختیار مردم قرار میدهند(در حالی که از عمل کردن به احکام آن در میان مردم خبری نیست و درست مردم بر خلاف آن عمل میکنند)

24-مساجد را از لحاظ ساختمان مزین میسازند(در حالی که زاز محتوای آن((تقوا))خبری نیست)

25-مناره های مسجد را بسیار مرتفع میسازند(که از راه دور توجه هر بیننده را به خود جلب میکند)در حالی که از درون خالی است

26-اشرار و مردم دور از خدا در میان مردم محترم هستند

27-مردم در راه تقویت باطل و پشتیبانی از اشرار صفوف فشرده خواهند داشت

28-در کارهای فردی و اجتماعی هواهای نفسانی مختلف است و هر دسته یک راه را برای خود انتخاب میکند

29-پیمان شکنی رایج و وعده الهی نزدیک میشود

30-زنان با مردان به جهت حرص به دنیا در کار تجارت شرکت میکنند

31-صدای فساق برخیزد و به ندای آنها گوش فرا داده شود (و مورد قبول واقع شود)(شاید مثل ترانه)

32-زعیم و حاکم بر آن مردم رذیل ترین افراد جامعه است

33-مردم از بدکاران و فاسقان میترسند

34-دروغگویان از اطراف مردم به عنوان راستگو تایید میشوند(مانند دروغ های سیاست مداران که در مجامع پیوسته مورد تایید مردم میشود)

35-خیانتکاران به عنوان امین مردم و پرچمدار امانت معرفی میشوند

36-هنرپیشه های آوازه خوان تربیت میشوند

37-مردم گذشتگان را لعنت میکنند

38-زنان سوار بر زینت ها میشوند(اسب سواری- رانندگی-دو چرخه سواری و اخیرآ هم موتور سواری)

39-مردان از نظر لباس و چهره شباهت به زنان پیدا میککن و زن ها هم شبیه به زنان میشوند

40-بی آنکه از افراد شهادت بخواهند برای خوشایند دیگران خود را به عنوان شاهد معرفی میکنند

41-احکام و علو دین را برای دنیا می آموزند و اعمال دنیوی را بر کارهای آخرت ترجیح میدهند

مباحات و طریقه تملک آنها

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند

پیامبر اکرم

مباحات و طریقه تملک آنها 

در قانون اموالی را که ملک شخص نمیباشد و افراد مردم میتوانند آنها را مطابق قانون و قوانین مخصوصه (که در قسمت های بعدی خواهد آمد)تملک کرده و یا از آنها استفاده کنند,مباحات نامیده میشود مثل زمین هایی که معطل افتاده و آبادی و کشت و زرع در آن نباشد

اموال مباح دو رکن اصلی دارند:یکی نداشتن مالک و دیگری امکان تملک و انتفاع از آنها

عمل حقوقی ((حیازت)) 

اموال مباح(قابل تملیک)را به وسیله حیازت میتوان تملیک کرد

طبق ماده یکصد و چهل و شش قانون مدنی حیازت به معنی تصرف و مالک شدن هست , با مهیا کردن وسائل تصرف و استیلا.

تملک مباحات به تناسب انواع آن متفاوت میباشد :برای تملک زمین های رها شده احیا کردن آن و کشت و زرع و اعمالی که در عرف مردم آباد کردن محسوب باشد ,تملک آب رودخانه ها و ماهی ها به تصرف مادی این اشیا است,تملک دفینه(گنج) به کشف آن و تملک حیوانات وحشی به شکار آنها

حیازت مباح عملی حقوقی است و در صورتی موجب تملک میشود که به این قصد انجام شود.بنابراین اگر افراد قبیله ای برای لقامت چند هفته ای زمین مواتی را بدون قصد تملک آباد ساخته و آب مباحی را استفاده نمودند مالک آن محسوب نمیشوند

حیازت دارای دو رکن اساسی است:یکی رکن مادی که مهیا کردن وسائل تصرف و بعد از تصرف وضع ید وایجاد تغییر و تحول و دوم رکن معنوی به قصد تملک میباشد

انواع مباحات 

اراضی موات 

زمین های بدون مالکی که معطل افتاده و کشت و زرع در آن نباشد نباشد اراضی موات نامیده میشود.توجه : زمین هایی که ملک اشخاص است و در اثر اهمال صاحبان آنها آباد نباشد زمین های مباح و قابل تصرف نیست بلکه به آنها زمین های بایر گویند.هر کس زمینی را به قصد آبادی تملک کند مالک آن است ولی انجام دادن کارهایی که مقدمه احیاست مادامی که به نتیجه نرسیده باشد و سبب آبادی نگردد موجب تملک نمیشود(مانند سنگ چیدن اطراف زمین یا نهر آبی به قصد احیا که در اصطلاح حقوقی تحجیر نامیده میشود) وتنها برای کسی که شروع به آباد کردن زمین کرده است تقدم ایجاد میکند.البته به موجب قانون شش اصلاحات ارضی زمین موات در روستاها بین زارعین تقسیم میشود نه بر حسب تقدم و بر نحوه تملک آنان قانون حکومت میکند 

آبهای مباح 

آب رودخانه ها دریا ها و باران رد زمره اموال است که بهره برداری از آنها برای عموم امکان دارد.مطابق قاعده کلی برای تملک آب مباح باید آن را حیازت کرد و حیازت آب های روی زمین با کندن مجری و نهر و وصل آن به رودخانه و دریا واقع میشود و حیازت آبهای زیر زمینی به کند چاه و حفر قنات

بر طبق مواد شانزده و یکصد و چهل و نه قانون مدنی هرگاه کسی به قصد حیازت و تملک آب مباح,نهر یا مجرایی احداث کند آب مباحی که وارد نهر مزبور میشود,ملک صاحب مجری است و بدون اذن مالک نمیتوان نهری را جدا کرد یا زمینی را آب داد.و همچنین هرکس در زمین خود یا در اراضی مباحه به قصد تملک چاهی بکند تا به آب برسد یا نهری جاری کند مالک آن آب محسوب میشود 

معادن 

در قانون معادن.مواد معدنی به سه طبقه زیر میباشد

طبقه اول :مواد معدنی که معمولآ به مصرف ساختمانی و صنایع مربوط به آن میرسند مثل معدن گچ و آهک و مرمر و خاک رس و امثال اینها

طبق دوم:

یک -مواد معدنی فلزی مثل آهن و سرب

دو -آبهای معدنی و نمک طعام و نیتراتها و فسفات ها

سه-خاک سرخ و گوگرد و پنبه نسوز و گرافیک و امثال

چهار-سوخت های جامد مثل زغال سنگ

پنج-سنگ های قیمتی مثل الماس

طبقه سوم:کلیه مواد نفتی-قیر-گازهای طبیعی و مواد رادیواکتیو

معادن طبقه اول در هر ملکی واقع باشد متعلق به صاحب آن ملک میباشد جز اینکه بهره برداری باید با اجازه اداره کل معادن انجام شود-بهره برداری از معادن طبقه دوم یا مستقیمآ توسط دولت انجام میشود یا اینکه پروانه بهره برداری از آنها به اشخاص و موسسات واگذار میگردد-معادن طبق سوم هم متعلق به دولت بوده و زمینی که معدن در آن میباشد باید به دولت فروخته شود(خالصه) 

دفینه 

دفینه مالی است که مالک آن معلوم نباشد و متعلق به کسی است که در ملک وی بر حسب اتفاق و تصادف پیدا شده باشد.همچنین هر دفینه ای که در زمین موات پیدا شود متعلق به کاشف آن است البته با توضیحات زیر:اگر اشخاصی به فرمان فرد دیگری به انجام کاری جز یافتن دفینه مشغول باشند و دفینه ای کشف کنند آن متعلق به یابنده میباشد ولی برعکس اگر کارگران برای یافتن دفینه مشغول به کار یاشند در صورت کشف متعلق به کارفرما میباشد.جواهری که در دریا یاتفت شده یا آب به ساحل می آورد در حکم دفینه میباشد

اماپ((کلیه آثار صنعتی و ابنیه و اماکن را که تا اختتام دوره زندیه در مملکت ایران احداث شده.اعم از منقول و غیر منقول میتوان جز آثار ملی محسوب داشت و در تحت نظارت و حفاظت دولت باشد.این اموال که عتیقه نامیده میشود در صورت یافت در هر ملکی باشد باید به دولت تقدیم و دولت بعد از نظر کارشناسی نصف آن یا نصف قیمت تجاری آن را به یابنده میپردازد و دولت مختار است که نصف دیگر را گرفته و یا به یلبنده مسترد گرداند و همچنین حفر و کاوش برای آثار ملی و تاریخی انحصارآ متعلق به دولت بوده و فقط دولت مجاز میباشد که به این حق مستقیمآ عمل یا به موسسات علمی یا به اشخاص یا شرکتها واگذار کند و در ضمن عملیا حفاری علمی یا تجاری آنچه در یک محل یا موسم کشف شود اگر مستقیمآ توسط دولت کشف شود تمامآ مال دولت و اگر دیگری کشف کرده باشد دولت ده فقره از آثاری که جنبه حیثیتی داشته را جدا و بقیه را نصفه به یابنده تسلیم میکند و اگر تمام اشیا از آثار ملی و حیثیتی باشد همه را ضبط و تمام هزینه ای که یابنده بابت حفاری متحمل شده است را پرداخت میکند 

شکار 

حیوانات غیر اهلی اصولآ از جمله مباحات میباشد و اشخاص میتوانند دربا حیلزت آنان را تملک کنند ولی اگر حیوان وحشی دارای مالک خاص باشد در اثر شکار به ملک دیگری در نمی آید .هرچند((شکار کردنه موجب تملک است ))ولی((شکار حیوانات اهلی و حیواناتی که علامت مالکیت دیگری باشد موجب تملک نمیگردد))و موجب ضمان است