وسوسه‌ای که شیطان با آن آدم را فریفت

آیه ۱۱۷- ۱۲۲ سوره طه
فَقُلْنَا یَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَّکَ وَلِزَوْجِکَ فَلَا یُخْرِجَنَّکُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى ﴿۱۱۷﴾ إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَى ﴿۱۱۸﴾ وَ أَنَّکَ لَا تَظْمَأُ فِیهَا وَلَا تَضْحَى ﴿۱۱۹﴾ فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَّا یَبْلَى ﴿۱۲۰﴾ فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى ﴿۱۲۱﴾ ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَیْهِ وَهَدَى ﴿۱۲۲﴾

پس گفتیم اى آدم در حقیقت این [ابلیس] براى تو و همسرت دشمنى [خطرناک] است زنهار تا شما را از بهشت به در نکند تا تیره‏بخت گردى (۱۱۷) در حقیقت براى تو در آنجا این [امتیاز] است که نه گرسنه مى‏شوى و نه برهنه مى‏مانى (۱۱۸) و [هم] اینکه در آنجا نه تشنه مى‏گردى و نه آفتاب‏زده (۱۱۹) پس شیطان او را وسوسه کرد گفت اى آدم آیا تو را به درخت جاودانگى و ملکى که زایل نمى‏شود راه نمایم (۱۲۰) آنگاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برایشان نمایان شد و شروع کردند به چسبانیدن برگهاى بهشت بر خود و [این گونه] آدم به پروردگار خود عصیان ورزید و بیراهه رفت (۱۲۱) سپس پروردگارش او را برگزید و بر او ببخشود و [وى را] هدایت کرد (۱۲۲)

*اکنون این بهشت از آن شماست که در آن هر چه آرزو کنید هست و هر جامه که خواهید شما را زیور خواهد خواهد کرد و شما عریان و بی حفاظ نخواهید ماند.

*نه شما را هرگز تشنگی حاصل شود و نه رنج تابش آفتاب سوزان را تجربه خواهید کرد. اما شیطان که دشمن قسم خوردۀ انسان است آدم را می فریبد که آیا می خواهی تو را به درخت جاودانگی و اقلیمی که آن را هیچ فنا نیست هدایت کنم؟

*در حقیقت شیطان می خواست برای آدم تحصیل حاصل کند، یعنی آنچه را که آدم از آن برخوردار بود به او وعدۀ برخورداری دهد و در این فریب شیطان مغالطه ای بود که آدم و حوا درنیافتند و آن این است که سوال کرد که آیا می خواهید شما را به درخت جاودانگی دعوت کنم؟


*با این سوال این اندیشه را در ذهن آنها ایجاد کرد که معلوم است ما از آن درخت برخوردار نیستیم و اگر خداوند ما را از خوردن میوۀ آن درخت منع کرده شاید به همین دلیل باشد که آن درخت جاودانگی است و خداوند از ما دریغ کرده است.

*پس بدین سان آدم و حوا پروردگار خویش را نافرمانی کردند و چون از میوۀ آن درخت خوردند حریم جسمانی ایشان آشکار شد. پس با شتاب برگی از درخت بهشت بر خود پوشاندند.

*با این همه چون آدم و حوا به گناه خود اعتراف کردند خداوند نه تنها گناه ایشان را بخشید بلکه آدم را برگزید، هم هدایت کرد و هم هادی قرار داد اما بنابر مصلحتی ایشان را (یعنی همۀ آدمیان را که از فرزندان آدمند) به سرزمینی بسیار دور دست به نام زمین فرستاد و در عین حال به ایشان وعده داد که من سفیران و پیام آورانی را برای شما می فرستم که شما را باز به سوی من هدایت کنند.


منبع : مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

نظرات 2 + ارسال نظر
پوریا چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:56 ب.ظ http://911251.blogsky.com

سلام
وبلاگ پر مطلب و فعالی دارید
به ما هم سری بزنید
ما تازه تاسیس هستیم و نیاز مند بازدید شما

حسین جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:15 ب.ظ http://baharziba.blogfa.com

سلام منو لینکم کن
تالینکت کنم
جوابشو برام ایمیلکن اینجا دی نمیم خودم الان لینکت میکنم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد