رییس جمهور در مجلس

حـضـرت صـادق (ع ) فـرمـود: دو نـفـر مـرد بـر حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام وارد شـدنـد پس آنحضرت براى هر کدام از آنها توشکى انداخت ، یکى از آندو روى آن نشست و دیگرى خوددارى کرد، امیرالمؤ منین باو فرمود: بر آن بنشین زیرا از پذیرفتن احترام خود دارى نـکـنـد جز الاغ ، سپس فرمود: رسولخدا (ص ) فرموده : هرگاه بزرگوار قومى بر شما رسید او را گرامى دارید.


به گزارش جهان به نقل از مهر، حضور رئیس جمهور در جلسه علنی چهارشنبه مجلس و سخنرانی وی در خصوص مسائل اقتصادی کشور و اظهار نظرهای نمایندگان با حواشی همراه بود.

 
* جلسه علنی مجلس ساعت 8:10 با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.
 
* انتخاب آیات با توجه به دستور جلسه و مسائلی که احتمال داده می شد مطرح شود بسیار جالب و هوشمندانه بود. 

قاری آیات ابتدایی سوره مائده را خواند و روی آیات 7 و 8 تاکید ویژه ای داشت. ترجمه آیات هفتم و هشتم این سوره به این شرح است: « نعمتی را که خدا به شما داده است ، و پیمانی را که با شما بسته است ، ،بدان هنگام که گفتید شنیدیم و فرمانبرداری کردیم ، یاد آورید و از خدای بترسید که خدا به آنچه در دلها می گذرد آگاه است»، « ای کسانی که ایمان آورده اید ، برای خدا ، حق گفتن را بر پای خیزید و به عدل گواهی دهید دشمنی با گروهی دیگر وادارتان نکند که عدالت نورزید عدالت ورزید که به تقوی نزدیک تر است و از خدا بترسید که او به هر کاری که می کنید آگاه است».
 
* حضور خبرنگاران و تصویربرداران رسانه های خارجی از ساعت 8 صبح و قبل از حضور خبرنگاران و تصویربرداران رسانه های داخلی نکته قابل توجهی بود.
 
* از همان آغاز جلسه علنی و حتی هنگام قرائت قرآن تعدادی از نمایندگان مجلس در جایگاه هیات رئیسه مجلس برای ثبت نام و قرعه کشی به منظور بیان نقطه نظراتشان تجمع کرده بودند. این در حالیست که همواره در جلسات مجلس به احترام قرائت قرآن کریم، نمایندگان سعی می کنند حتی از رفت و آمد از درب های ورودی پارلمان خودداری کنند. در نهایت قرعه کشی انجام شد و 5 نماینده به قید قرعه انتخاب شدند تا علاوه بر 8 نماینده ای که از پیش توسط هیات رئیسه و در توافقی مشخص شده بودند در مجلس سخنرانی کنند.
 
* قبل از حضور رئیس جمهور در یک فاصله 15 دقیقه ای نمایندگان از فرصت استفاده کردند و نسبت به تعیین 8 نماینده برای سخنرانی در مجلس که از سوی هیات رئیسه انتخاب شده بودند اعتراض کردند. تذکر دهندگان تاکید داشتند که در مجلس "نماینده تر" نداریم.و بهتر است به سایر نمایندگان هم اجازه صحبت داده شود.
 
* احمدی نژاد ساعت 8:35 با تعداد زیادی از اعضای کابینه وارد صحن مجلس شد و ورود رئیس جمهور باعث شد تا داستان تذکرات پی در پی که البته از سوی لاریجانی همواره وارد دانسته نمی شد پایان یابد.
 
* حسینی وزیر اقتصاد، حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش، خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، الهام سخنگوی دولت، شیخ الاسلام وزیر کار، نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، قاسمی وزیر نفت، حسینی وزیر ارشاد، بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و نسرین سلطانخواه معاون علمی رئیس جمهور و غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس جمهور را در ورود به مجلس همراهی کردند.
 
* از طرف مجلس جمعی از نمایندگان از جمله بزرگواری، ایرانپور، فیاضی، نبویان و حسینیان و همچنین نواب رئیس مجلس برای استقبال از رئیس جمهور به جلوی درب پارلمان رفتند.
 
* رئیس جمهور به محض ورود به مجلس سخنرانی خود را آغاز کرد و سخنانش را تا ساعت 9:55 ادامه داد. فرصت رئیس جمهور برای سخنرانی در مجلس 8:30 تا 10 تعیین شده بود.
 
* هنگام سخنرانی احمدی نژاد تعدادی از نمایندگان از صحبت های وی یادداشت بر می داشتند عده ای سکوت کرده بودند و عده ای دیگر در جلسات 4 - 3 نفری با هم گفتگو می کردند.
 
* هنگامی که رئیس جمهور در خصوص مصوبه دولت درباره استخدام ها که مجلس آن را غیر قانونی می داند صحبت کرد کوچک زاده با صدای بلند برای تایید گفته های رئیس جمهور "احسنت" گفت.
 
* رئیس جمهور در سخنانش تاکید کرد که برای پیدا کردن راه حل به نزد نمایندگان آمده است. وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: "هیچ کس نمی تواند بگوید رئیس جمهور خواسته نماینده ای را پیگیری نکرده است."
 
* رئیس جمهور در جایی از سخنان خود اشاره کرد که 50 سال اقتصاد کشور وابسته به نفت است، در همین حین ابوترابی نایب رئیس مجلس که در ردیف جلوی پارلمان نشسته بود سخنان رئیس جمهور را اصلاح کرد و گفت :"100 سال"، که احمدی نژاد واکنش نشان داد و گفت: "دیگه بدتر!".
 
* احمدی نژاد که در هنگام سخنرانی حرف هایش به سمت گلایه از مجلس و اقداماتش رفت، با استفاده از این عبارت که "الان جای شکایت نیست"، سعی کرد که از این بحث دور شود.
 
* 5 دقیقه قبل از آنکه سخنرانی رئیس جمهور تمام شود احمدی نژاد گفت: آقای ابوترابی یادداشتی به من دادند و گفته اند در مجلس بمانم اما برنامه گذاشته ام و عذرخواهی می کنم در همین حین همهمه ای بین نمایندگان بوجود آمد که نشان از اعتراض آنان به این گفته بود.
 
* رئیس جمهور در سخنان پایانی خود چندین بار این گفته را تکرار کرد که "مردمی که قالی می بافند نباید روی حصیر بنشینند".
 
* رئیس جمهور پس از پایان سخنرانی اش جلسه را ترک کرد و به همراه او کل اعضای کابینه که آمده بودند صحن مجلس را ترک کردند. تنها وزیری که 30 یا 45 دقیقه بعد از خروج رئیس جمهور در صحن پارلمان ماند، صالحی وزیر خارجه بود که با نمایندگان صحبت می کرد.
 
* تعداد زیادی از نمایندگان حاضر در مجلس هنگام خروج احمدی نژاد به سمت وی رفتند تا به هر طریقی شده با او گفتگویی داشته باشند. هر چند که رئیس جمهور مصر بود که جلسه را سریع ترک کند اما ازدحام نمایندگان در جلوی درب خروجی پارلمان مانع از آن می شد که رئیس جمهور به مسیر خود ادامه دهد و در حلقه نمایندگان گرفتار شده بود.
 
* ازدحام در مقابل درب خروج از سوی نمایندگان به حدی بود که زمانی که لاریجانی خواست در پاسخ به گفته های رئیس جمهور مطالبی بگوید با صندلی های خالی مواجه شد، بنابراین لحظاتی مکث کرد تا نمایندگان سرجای خود مستقر شوند اما این صبوری نتیجه نداد تا اینکه وی به مدت حدود 2 دقیقه مجبور شد از پشت تریبون به طور مکرر از نمایندگان تقاضا کند تا در صندلی های خود مستقر شوند.
 
* لاریجانی در سخنان خود که بیش از 10 دقیقه به طول انجامید به نوعی به دولت گوشزد کرد که مخالفت های دولت در خصوص اختیارات رئیس مجلس طبق اصل 138 قانون اساسی شنیدنی نیست و از این پس هم دیگر نباید تکرار شود، چون شورای نگهبان نظرش را در این باره اعلام کرده.
 
* نکته دیگری که لاریجانی در سخنانش بر آن تاکید داشت اجرای قانون بود. لاریجانی به نوعی گفته های رئیس جمهور مبنی بر تاکید بر اجرایی شدن عدالت در کشور را خطاب قرار داد و گفت: "پایه ایجاد عدالت اجرای قانون است و بدون رعایت قانون نمی توان مدعی بود که عدالت ایجاد شده است."
 
* پس از سخنان لاریجانی 13 نماینده مجلس نقطه نظرات خود را بیان کردند. سخنرانی نمایندگان به حدی با هیجان انجام شد که گویی رئیس جمهور و اعضای کابینه مقابل آنها نشسته اند در حالیکه صندلی های ردیف مهمان مجلس که جایگاه مسئولان دولتی است کاملا خالی بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد