اینبار ایران به افغانستان کارگر صادر می کند

 حـضرت صادق (ع ) فرمود: بر شما باد بنماز در مسجدها، و به نیکى بـه هـمـسـایگان ، و اداى شهادت ، و حاضر شدن در تشییع جنازه ها، زیرا شما ناچارید از زیـسـتـن بـا مردم ، و براستى کسى نیست که تا زنده است از مردم بى نیاز باشد و ناچار مردم باید با همدیگر سازش داشته باشند.

 

افکار نیوز:طبیعی است، وقتی‏ که ارزش پول ملّی یک کشور در مقابل ارزهای خارجی بالا نگه داشته شود کالاهای تولید داخل برای مصرف کنندگان خارجی گران تر خواهند شد.

هنوز از یادها نرفته است که در اواخر سال ۹۰ ارزش پول ملی کشور با دلار ۱۵۰۰ تومانی سقوط بی سابقه ای را تجربه کرد.

حالا اما در روزهای اخیر، ارزش پول ملی، با گذشتن قیمت دلار از مرز ۲۰۰۰ تومان در سراشیبی سقوطی دیگر قرار دارد و میرود تا رکورد تاریخی بر جای بگذارد.

در نتیجه بروز این روند، قیمت کالاهای سرمایه ای و با دوام از جمله ارز و طلا و نیز سهام بالا می رود و بازار بیش از پیش حبابی خواهد بود.

اما علاوه بر سرمایه گذاری و تاثیر گذاری کاهش ارزش پول ملی در بازارهای مختلف و تولید، این ماجرا از دیدگاه خدماتی هم قابل بررسی است.

به عنوان مثال، کاهش ارزش ریال و افزایش ارزش افغانی، واحد پول ملی افغانستان، می رود تا کارگران افغانی را وادار به بازگشت به افغانستان و یا مهاجرت به دیگر کشورها کند.کارگرانی که بعضا بخشی از کارهای ساختمانی و عملیاتی را انجام می دهند که نیروی ایرانی برای آنها بسیار کم بیافت می شود.

در حال حاضر هر افغانی ۴۳ تومان است که افزایش قابل توجهی نسبت به گذشته داشته و باعث می شود کارگران افغانی پول بیشتری را برای ارائه خدمات درخواست کنند.

اگر تا دیروز کارگر افغان حاضر می شد با ۳۰۰ هزار تومان در ماه کار دو کارگر ایرانی را هم تقبل کند، امروز دیگر برایش به صرفه نیست حتی با ۶۰۰ هزار تومان در ایران کار کند، چرا که حقوقی که به تومان می گیرد ، در افغانستان ارزش کمتری عایدش می کند.

امروز هر کاگر افغان می تواند با تنها کمتر از ۵۰ افغانی یک دلار بخرد در حالی که در ایران امروز برای هر دلار باید به طور متوسط ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان بپردازد.

به این ترتیب اگر ماجرا ی کاهش ارزش پول ملی به همین منوال پیش برود ، بعید نیست تا چند صباحی دیگر کارگران ایرانی برای کار روانه افغانستان شوند چرا که درامدی بیشتر عایدشان خواهد شد!

همچنین ، بعید نیست در آینده ای نه چندان دور، وزارت تعاون، کار وتامین اجتماعی ، نهادهایی را برای دفاع از حقوق کارگران ایرانی ساکن افغانستان راه اندازی کند!

در هر حال،با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد، دلار خیال کوتاه آمدن ندارد و ارزش پول ایران نیز گویی حرفی برای گفتن پیدا نمی کند.

در روزهای اخیر رشد بیش از ۴۰ درصدی ارزش دلار در مقابل ریال ، تمامی نگاه ها را به سمت خود کشانده است اما در این میان نباید این مساله را نادیده گرفت که ارزش ریال این روز ها تنها در جمع ارزهای پرطرفدار، ارزش خود را از دست نمی دهد بلکه ارزش واحد پولی کشور در جمع کشورهای همسایه مانند افغانستان نیز جایگاه خوبی را برای خود نمی بیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد