معرفی دو دسته از مردم از دیدگاه بزرگ مرد تاریخ

 هر که پیش از سلام کردن آغاز بسخن کند پاسخش را نگوئید، و فرمود: پیش از سخن گفتن بسلام کردن آغاز گفتار کنید، و هر که پیش از سلام کردن آغاز سخن کرد پاسخش ندهید.  

حضرت محمد صلی الله علیه و آله

 معرفی دو دسته از مردم از دیدگاه بزرگ مرد تاریخ 

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: مبغوض‏ترین مردم نزد خدا دو نفرند:
1 : مردیکه خدا او را بخودش وا گذاشته از راه راست منحرف گشته، دلباخته سخن بدعت شده، از نماز و روزه هم دم میزند، مردمى بوسیله او بفتنه افتاده‏اند، راه هدایت پیشینیانش را گم کرده و در زندگى و پس از مرگش گمراه کننده پیروانش گشته، باربر خطاهاى دیگرى شده و در گرو خطاى خویش است.
2 : مردى که نادانى را در میان مردم نادان قماش خود قرار داده، اسیر تاریکیهاى قتنه گشته، انسان نماها او را عالم گویند در صورتیکه یکروز تمام را صرف علم نکرده، صبح زود بر خاسته و آنچه را که کمش از زیادش بهتر است (مال دنیا یا علوم بیفائده) فراوان خواسته چون از آب گندیده سیر شد و مطالب بیفائده را انباشته کرد، بین مردم بر کرسى قضاوت نشست و متعهد شد که آنچه بر دیگران مشکل بوده حل کند، اگر با نظر قاضى پیشینش مخالفت مى‏کند اطمینان ندارد که قاضى پس از او حکم او را نقض نکند چنانکه او با قاضى پیشین کرد، اگر با مطالب پیچیده و مشکلى مواجه شود ترهاتى از نظر خویش براى آن بافته و آماده مى‏کند و حکم قطعى مى‏دهد شبهه بافى او مثل تار بافتن عنکبوت است، خودش نمى‏داند درست رفته یا خطا کرده، گمان نکند در آنچه او منکر است دانشى وجود داشته باشد و جز معتقدات خویش روش درستى سراغ ندارد، اگر چیزى را به چیزى قیاس کند (و بخطا هم رود) نظر خویش را تکذیب نکند و اگر مطلبى بر او تاریک باشد براى جهلى که در خود سراغ دارد آن را پنهان مى‏کند تا نگویند نمى‏داند سپس گستاخى کند و حکم دهد اوست کلید تاریکیها (که در نادانى بر مردم گشاید) شبها ترا مرتکب شود، در نادانیها کورکورانه گام بر دارد، از آنچه نداند پوزش نطلبد تا سالم ماند و در علم ریشه‏دار و قاطع نیست تا بهره برد. روایات را در هم مى‏شکند همچنانکه باد گیاه خشکیده را، میراثهاى بناحق رفته از او گریانند، و خونهاى بناحق ریخته از او نالان، زناشوئى حرام بحکم او حلال گردد، و زناشوئى حلال حرام شود، براى جواب دادن بمسائلى که نزدش میآید سرشار نیست و اهلیت ریاستى را که بواسطه داشتن علم حق ادعا مى‏کند ندارد.  


توضیح:
فرق میان این دو نفر اینستکه اولى در اصول دین خرابکارى کند و بدعت گذارد و دومى مقام قضاء و فتوى را بناحق غصب کند. 

 

در ادامه مطلب فقط برچسب ها میباشد

نکات زیبا-داستانهای زیبا-عجایب جهان-داستان-عجایب-داستان کوتاه-سخن زیبا-روایت جالب-داستان جالب-جالب-روایت حضرت علی-اصول کافی-نهج البلاغه-انواع مردم-روانشناسی مردم-جامعه شناختی مردم-قاضی-قضاوت-قاضی نما-بدعت-بدعت ها-دو رو-مردمان دو رو-فتنه کاران-ظاهری-دبن-دین ظاهری-عالم نما-

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد