بد زبانی و آثار آن

ذکر من تسبیح من ورد زبان من علی ست

 

چه بد بنده ایست آن بنده که در او طمعى باشد که او را بکشاند، و چه بد بنده ایست آن بنده که در او میل و رغبتى باشد که او را خوار کند 

 امام باقر (ع ) 

نکوهش بد زبانی و آثار آن 

 

امام صادق (ع ) فرمود: از نشانه ها شرکت شیطان که تردیدى در آن نیست اینستکه فحاش باشد که باکى از آنچه گوید و از آنچه درباره او گویند نداشته باشد 

امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: هرگاه مردى را دیدید که باکى از آنچه گوید و آنچه به او گفته شود ندارد، پس بدرستیکه یا از زنا است یا از شرکت شیطان .
 

از امام باقر (ع ) روایت شده که فرمود: خدا دشمن دارد دشنام گوى دشنام جورا 

از امام صادق علیه السلام حدیث شده که رسولخدا (ص ) فرمود: دشنام اگر بصورتى در آید صورت بدى است

از امیرالمؤ منین علیه السلام روایت شده که رسولخداست صلوات الله علیه و آله و صلم فرمود: خدا حرام کرده است بهشت راست بر هر فحاشى بى آبرو و کم شرمى که باکى از آنچه گوید و آنچه باو گفته شود ندارد، زیرا اگر بازرسى از حالش کنى یا زنا است یا از شرکت شیطان ، بوى عرض شد: اى رسولخداست در میان مردمان شرکت شیطان هم هست ؟ فرمود: آیا گفتار خداى عزوجل را نخوانده که (بشیطان فرماید:) ((و شرکت کن با ایشان در مالها و فرزندان )) (سوره اسراء آیه 64)رواى گوید: مردى از فقیهى پرسید: آیا در میان مردم کسى هست که باکى از آنچه باو گفته شود ندارد؟ آنکسکه متعرض ‍ مردم شود و به آنان دشنام گوید در صورتیکه میداند که آنها رهایش نکنند اینست آنکسیکه باکى از آنچه گوید و آنچه درباره اش گفته شود ندارد. 


عمرو بن نعمان جعفى گوید: امام صادق علیه السلام دوستى داشت که آن حضرت را بهرجا که مى رفت رها نمیکرد و از او جداست نمى شد، روزى در بازار کفشها همراه حضرت مى رفت ، و دنبالشان غلام او که از اهل سند بود مى آمد، ناگاه آن مرد به پشت سرخود متوجه شده و غلام راست خواست و او را ندید و تا سه مرتبه بدنبال برگشت و او راست ندید، با چهار که او را دید گفت : اى زنازاده کجا بودى ؟ امام صادق علیه السلام دست خود را بلند کرده و به پیشانى خود زد و فرمود: سبحان الله مادرش راست بزنا متهم کنى ؟ من خیال مى کردم تو خوددار و پارسائى ، اکنون مى بینم که ورع و پارسائى ندارى ؟ عرض کرد: قربانت گردم مادرش زنى است از اهل سند و مشرک است ؟ فرمود: مگر ندانسته اى که هر ملتى براى خود ازدواجى دارند، از من دور شو عمر و بن نعمان (راوى حدیث گوید: دیگر او را ندیدم که با آنحضرت راه برود تا آنگاه که مرگ میان آنها جدائى انداخت . 


و در روایت دیگرى است که فرمود: (آیا ندانسته اى که ) براى هر امتى ازدواجى است که بوسیله آن از زنا جلوگیرى کنند

 

از امام صادق علیه السلام حدیث شده که فرموده : در بنى اسرائیل مردى بود که سه سال پیوسته دعا مى کرد که خدا پسرى به او روزى کند (دعایش مستجاب نمى شد) همینکه دید خدا خواهش او را بر نمى آورد عرض کرد: پروردگارا آیا من از تو دورم و تو سخن مرا نمى شنوى ، یا تو بمن نزدیکى و پاسخ نمى دهى ؟ کسى در خواب نزدش آمد و باو گفت : تو سه سال تمام خدا را با زبانى بد و هرزه ، و دلى سرکش و ناپرهیزکار، و نیتى نادرست میخوانى ، پس باید از هرزه گویى بد آئى ، و دلت پرهیزکار، و نیتت درست گردد (تا خواهشت بر آورده شود) حضرت فرمود: آنمرد بدستور عمل کرد سپس دعا کرد و خدا را خواند و داراى پسرى شد.

و نیز از امام صادق علیه السلام حدیث شده که رسولخدا (ص ) فرمود: از زمره بدترین بندگان خدا کسى است که براى هرزه گوئى و دشنام گوئیش از هم نشینى و مجالست با او کناره گیرى شود. 


امام صادق علیه السلام فرمود: بدزبانى از جفاکارى در آتش است و نیز فرمود: دشنام دادن و بدزبانى و هرزه گوئى از (نشانه هاى ) نفاق و دوروئى است 

و از امام باقر علیه السلام حدیث شده که رسولخدا (ص ) فرمود: خداوند دشمن دارد دشنام دهنده بدزبانى و گداى مبرم راوو نیز از آن حضرت روایت شده که رسولخدا (ص ) بعایشه فرمود: اگر دشنام گوئى مجسم میشد، صورت بدى بود

 

امام علیه السلام فرمود: هر کس ببرادر مسلمان خود دشنام دهد خدا برکت از روزى او بر دارد، و او را بخودش ‍ واگذارد، و زندگیش را تباه سازد 

سماعة گوید: وارد شدم بر امام صادق علیه السلام ، حضرت آغاز بسخن کرد و بمن فرمود: ایسماعة اینچه جنجالى بود که میان تو و شتر دارت پدیدار گشته بود؟ مبادا دشنامگو و بدزبان و لعنت کننده باشى ؟ عرض کردم : بخدا سوگند چنین بود (که فرمود ولى ) او بمن ستم کرد؟ فرمود: اگر بتو ستم کرده تو از او سر افتادى ، هر آینه این کردار از کردارهاى من نیست ، و بشیعیانم چنین دستورى ندهم ، از پروردگارت آمرزش بخواه ، و به آن کردار باز مگرد، عرض کردم : از خدا آمرزش خواهم و دیگر باز نگردم

 

 

نماز شب سیزدهم ماه رجب 

پیامبر فرمود:کسی که این نماز را بخواند بیامرزد خدا گناهانش را و اگر عاق والدین شده باشد راضی میشود خداوند از او.در قبر منکر و نکیر سراغش نمی آیند.بر صراط مثل برق بگذرد و نامه اعمالش در دست راستش دهند و سنگین میشود میزان اعمالش و عطا کرده میشود به او در بهشت هزاران شهر


راسسسسسسسسسسسسسسسستی نظظظظظظظظظظظر یییییادتتتتتتتتتتتتتون نننننننره.

 

 

 

 

 

 

جان من جانان من روح و روان من علی ست

تا علی دارم ندارم کار با غیر علی

شکر لله حاصل عمر گران من علی ست

نظرات 1 + ارسال نظر
pisho جمعه 29 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:12 ق.ظ http://pishoopishoo.blogfa.com

خدا قوت!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد