زرتشت پیامبر

شهادت امام حسین (ع) آتشی در دل مومنان انداخته که هرگز سرد نخواهد شد

پیامبر اکرم صلی الله علیه

زرتشت پیامبر 

آریاهای هندی دارای خدایان بیشمار بوده اند که هرکدام از آنها را داوس میخواندند.زرتشت که نام او را در اوستا زرتوشه به معنی دارنده شتر زرد یا قوی است به فکر تجدید نظری در دین و آیین و دایی افتاد

چون پیش از آمدن آریاها فلات ایران خالی از سکنه نبود و مردمی که بومی آنجا بودند در آن میزیستند،به فکر آن افتاد که آریاها را که دارای خدایان گوناگون بودندوهر تیره و قبیله به خدای خاصی گرایش داشتند متحد نماید و به یک خدا معتقدسازد

او که نخستین پیامبر خداپرست و یکتاپرست آریایی است بر آن شد که خط بطلان بر همه خدایان بیشمار و دایی بکشد و آنها را از مقام الوهیت به درجه دیوی و ظلمت تنزل دهد.زرتشت به خدای یکتایی قایل شد که او را اهورا مزدا یعنی دانای توانا خواند.در پیش او همه خدایان آریایی و غیر آریایی و موجودات شریر و تاریکی و جانوران درنده و آزارنده و بیماریها و رنجها و مرگ در شمار دیوان محسوب میشدند

زرتشت جهان آفرینش را به دو بخش متمایز تقسیم نمود که 1-اصل خوبیها به معنی مقدس (اسپنته مینو) و 2-اصل بدیها (آنگره مینو)یعنی معنای پلیدی خوانده است بنابراین همه خوبی ها از معنای نیک و همه بدیها از معنی و اصل بدی و اهریمن بودو این دلیل «بود که زرتشتیان قدیم را ثنوی یعنی قائل به دو اصل نیکی و بدی دانسته اند

در مذهب زرتشت اهورا مزدا نورالانوار است و اساس سعادت دنیوی و اخروی را بر سه اصل اخلاقی نهاده که عبارتند از :کردار نیک-گفتار نیک-پندار نیک

کتاب آسمانی زرتشت اوستا است که در طول زمان به آن اضافاتی شده است ولی قسمتی که مطمئنآ متعلق به زرتشت است گاتها است که اکنون در میان کتاب یسنا جای دارد.اوستا پیش از اسلام به بیست و یک نسک یا کتاب تقسیم میشد که اکنون بسیاری از آنها گم شده است

اوستای موجود به پنج کتاب تقسیم میشود

1-یسنا به معنای نیایش و جشن 2-یشتها به معنی ستایش و قربانی دادن 3-ویسپرد به معنی همه مردان و بزرگان دین 4-وندیداد به معنای قانون ضد دیوان و5-خرده اوستا به معنی اوستای کوچک

خط مخصوص اوستا را دین دبیره میخوانند.در روایتی دینی زرتشت آمده است که او کتاب خود را به نزد گشتاسپ برد و او را به دین خود خواند و او و پسرش اسفندیار از حامیان او شدند آیین او را در ایران بگسترانند

در سفینه البحار از حضرت علی (ع) پرسیدند که چرا از زرتشتی ها باید جزیه گرفت او فرمود برای اینکه اهل کتاب هستند.

شیخ مفید معتقد است که زرتشت پیامبر نبوده ولی از نزدیکان پیامبران بوده و آیین او شباهت بسیاری به اسلام دارد .

ایران کشوری بسیار بزرگی بوده و قسمت اعظمی از قاره آسیا را شامل می شد و به همین علت زرتشت برای هدایت این مردم ظهور کرد

از مهمترین عقاید زرتشت عقیده ثنویت(عامل نیکی و عامل بدی)است و این در ارکان توحید باعث شکاف میشود

داستان کودکی زرتشت 

زرتشت مردی دهقان زاده بود و در پانزده سالگی مردم را به صلح و صفا دعوت میکرد.او پسر دهقانی به نام پورشیت بود که گاو شیری داشت و از آن گاو به زرتشت شیر میداد و از معجزات زرتشت آن بود که هنگام به دنیا آمدن خندید و این در حالی عست که کودکان در بدو به دنیا آمدن گریه میکنند

لهراسب شاه هم عصر زرتشت پیامبر بود و او در شبی خواب دید که تعبیر آن خواب این بود که کودکی خواهد آمد که زادگاه او آذربایجان است او با پلیدی مبارزه میکند مفسران خانه زرتشت را به لهراسب نشان دادند و او به خانه زرتشت رفت و در آنجا نوزاد را دید و شمشیرش را از نیام بیرون کشید تا او را بکشد اما به قدرت خداوند دست او میان هوا و زمین خشک شد او به کاخ خود بازگشت و با اطرافیانش که دیوان واهریمنان بودند صحبت کرد و آنان گفتند که خود زرتشت را خواهند کشت پس آتشی عظیم برپا کردند و زرتشت را که از خانه پدر ربوده بودند به آتش انداختند اما باز هم به امر خدا آتش سرد شد و بر او اثر نکرد و مادرش که برای نجات کودک رفت با تعجب دید که او میان آتش نشسته و میخندد.مادرش او را برداشت و به خانه برد و فهمید که او کودکی عادی نیست پس در تربیت او اهتمام کرد و دشمنان فرزندش چندین بار دیگر به قصد جان زرتشت او را به کام حیوانات وحشی افکندند که هر بار او به امر خدا نجات پیدا کرد

در داستان دیگری آمده که زرتشت در راه رفتن به سمت گشتاسب میبایستی از رودخانه ای عبور میکرد که در ساحل آن رودخانه زنهای برهنه نشسته بودند و او طوری یارانش را عبور داد که آنها زنان را نبینند

زرتشت با بت برستان مباحثات فراوانی داشت و در همه مباحثاتش پیروز میگشت و عاقبت آنها پادشاه را وادار کردند که او را به زندان بیفکند ولی همین که بی گناهی او ثابت شد او را از زندان آزاد کرد

مدت عمر زرتشت را هفتاد و هشت سال ذکر کرده اند و تعالیم عالیه او را در نیکی کردار و راستی گفتار و درستی اندیشه خلاصه کرده اند.او آفتاب را بزرگترین مظهر قدرت خداوند میدانست و آتش را مظهر نور در مقابل ظلمت(نه نماد خداوند)به همین علت آتشکده های فراوانی در ایران احداث گردید و تا قبل از حمله اعراب روشن بودند

در قرآن کریم لفظ مجوس(در رابطه با زرتشت یا مانی) در سوره حج آیه هفده آمده است البته در آنجا ذکر نشده است که صاحب کتاب و شریعت باشند و شاید مراد از مجوس در قرآن کریم پیروان زرتشت باشند شاید هم پیروان مانی که قبل از زرتشت در عربستان وجود داشت

بعضی از عقاید زرتشت مثل بقاء روح و جزا عمل و اوراد و نماز نظر مشرکان را به خود جلب کرده و تعدادی از اعراب را به سوی خود جلب نموده اما نفوذ زرتشت و مانی بعد از ظهور اسلام در مکه به کلی نابود شد

ولی با وجود استیلای اعراب و پذیرش دین مبین اسلام توسط ایرانیان دین زرتشت نابود نشد و بسیاری از بزرگان دین به دنبال حمله اعراب از ایران گریختند و به هندوستان عزیمت کردند

اما زرتشتیانی که در ایران مانده بودند با وجود مشکلاتی که طی قرنها برایشان به وجود آمد دست از دین آبا و اجدادی خود بر نداشتند و اکنون بسیاری از آنها در مناطق مختلفی از ایران از جمله یزد زندگی میکنند ولی بسیاری از عقاید آنها در طول تاریخ فرق کرده و به شکل امروزی در آمده است

از جمله آداب و رسومی که زرتشتیان داشتند آن بود که آنها اجساد مرده های خود را دفن نمیکردند و آنها را بر بالای بلندی قرار میدادند تا بر اثر عوامل طبیعی یا حمله حیوانات نابود شوند و علت این کار آنا این بود که معتقد بودند جسد زمین تمیز را آلوده میکند ولی اکنون آنان اجساد خود را دفن میکنند

اما از دیگر رسومی که در آیین زرتشت وجود داشته و به اسلام نیز آمده نقاره خانه ها میباشد که در هنگام طلوع و غروب آفتاب مینواختند تا به واسطه آن از این ستاره بزرگ قدردانی کنند

اندرزهای زرتشت 

سه اصل بنیادین دین زرتشت عبارت است از کردار نیک و گفتار نیک و پندار نیک.پیامبر بزرگ ایرانیان باستان بر راستگویی تاکید فراوان داشت و همیشه به پیروان خویش میفرمود از دروغگویی بپرهیزید زیرا مادر همه گناهان است.اگر انسان بتواند راست بگوید از دست زدن به اعمال تاشایست و کردار نامناسب خودداری خواهد نمود زیرا دروغ فتنه انگیز و ویرانگر است.اگر انسان اندیشه پاک و سالم داشته باشد و راستگویی را پیشه خود کند ناخودآگاه کارهای نیک انجام میدهد و از اعمال زشت پرهیز مینماید.اگر همه انسانها بتوانند این سه اصل را در زندگی مراعات کنند به سعادت و خوشبختی دست خواهند یافت و جامعه ای که در آن زندگی میکنند به مدینه ای فاضله تبدیل خواهد شد

خواص سوره آل عمران 

از امام صادق منقول است که هرکس به جهت ادای دین این سوره را سیزده بار بخواند قرضش ادا شود

 

نظرات 1 + ارسال نظر
پارس جمعه 1 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:55 ب.ظ

خواهشا زرتشت را با این عربها قاطی نکنید ای عرب

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد