نظام حقوقی اسلام

روزگار بدن ها را فرسوده و آرزو ها را تجدید و مرگ را نزدیک ساخته و امیدواری ها را دور میسازد


امام علی (ع)


در برج ولا مهر جهان تاب علی است

در شهر علوم نبوی باب علی است

از اول خلقت بشر تا امروز

مظلوم ترین شهید محراب علی است


 

نظام حقوقی اسلام


مبانی


حقوق اسلام حقوق مذهبی است یعنی قواعد آن از وحی سرچشمه گرفته شده است.مذهب اسلام و مسیح از نظر احترام به رعایت قواعد اخلاقی و دعوت به یکتا پرستی و بقای روح دارای مبنای مشترک هستند.حقوق اسلام از نظر روش استنباط حکم و وسایل فنی آن با حقوق غرب شباهت فراوان دارد منتها چون قواعد این حقوق چهره فطری و الهی دارد بیشتر کوشش حقوقدانان اسلامی مصروف به شناختن منظور شارع و استنباط نظر واقعی اوست.و بحث و انتقاد درباره ارزش قواعد و فواید و زیانهای اجتماعی آن جای کمتری دارد.به همین جهت در حقوق اسلام به کار بردن اصول عقلی و استفاده از تاریخ اهمیت زیادی دارد.

بخش مهمی از حقوق اسلام امضایی است یعنی عادات و رسوم متداول مردم و احکام ادیان سابق را امضا و تایید کرده است.همچنین فقها در استنباط فروع احکام خواه و ناخواه از پاره ای از حقوق ایران و روم و یهود استفاده کرده اند.ولی احکام تاسیسی و نو در حقوق اسلام چندان فراوان است که اصالت آن را انکار ناپذیر میسازد.


منابع


منابع فقه اسلام عبارتند از:

1-قرآن:


مهمترین منبع حقوق اسلام قرآن است.قرآن مجموع قواعد اخلاقی و تاریخ پیامبران بنی اسرایییل و احکام حقوقی است که از طریق وحی بر پیغمبر اسلام نازل شده است.هرچند که فقها از بیشتر آیه های قرآن در تمهید قواعر حقوقی استفاده کرده اند,آیاتی که به طور مستقیم ناظر به بیان احکام فقهی است جزء کوچکی از آن را تشکیل میدهد این آیه ها که شمار آنها شاید از 500 آیه تجاوز نکند در کتابهای جداگانه ای به نام آیات الاحکام جمع آوری شده است


2-سنت:گفتاروکردار و تقریرمعصوم را در امور شرعی سنت گویند.


یعنی هرچه را که معصوم درباره احکام شرعی بگوید یا عمل کند یا نهی کند از احکام دین است.حکایت سنت را در حقوق اسلام خبر یا حدیث گویند.البته مذاهب عامه(سنی ها)فقط گفتار و کردار و تقریر پیامبر را حکم میدانند


3-اجماع:

مذهب امامیه اجماع اتفاق جماعتی میدانند که کاشف از رای معصوم باشد ولی سنی ها بر این عقیده اند که هرگاه تمام مجتهدان در زمان معین بر امری اتفاق کنند اجماع صورت میشود البته در احکام دین


4-عقل و قیاس:


فقهای عامه قیاس را منبع چهارم حقوق میدانند بدین ترتیب که هرگاه حکم ثابت در موضوعی ,به دلیل اشتراک در علت ,درموضوع دیگر اجرا شود گویند مضوع دوم با قضیه نخست قیاس شده است.موضوع نخست را که حکم آن از طرف شرع معین شده اصل و موضوع دوم را فرع و علت مشترک آن دو را جامع گویند.در فقه امامیه و شیعه قیاس در صورتی جایز است که علت حکم در شرع معین باشد زیرا عقل بشر قادر به درک علت حقیقی احکام نیست بر خلاف سنی ها.

در مذهب امامیه عقل یا دلایل عقلی منبع چهارم حقوق میباشد و مقصود از آن احکام عقلی است که از راه دانستن آنها حکم شرع معلوم میشود.

احکام عقلی به دو دسته زیر تقسیم میشوند:

1-آنچه عقل به طور مستقیم و بدون دخالت شرع بدان حکم میکند_که مستقلات عقلی نامیده میشود_

2-احکامی را که از اوامر و نواحی شرع استنباط میکند

 

نماز روز جمعه


از امیرالمومنین روایت است که نماز روز جمعه چهار رکعت است که در هر رکعت آن بعد از حمد پانزده مرتبه آیت الکرسی میخوانی و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفر الله و پنجاه مرتبه لاحول ولا قوة الا با الله میگویی.


نماز شب های21 تا 24 ماه رمضان


هشت رکعت میباشد که بعد از حمد سوره دلخواه میخوانی که حضرت امیر المومنین فرموده اند هرکس این نماز را بخواند گشوده شود از برای او درهای آسمان

با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادام من حقیر را از دعای خیرتون محروم نگردانید.

در ضمن نظر یادتون نره

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد