نمايش شماره ساخت ويندوز بر روی Desktop
با اعمال يک تغيير کوچک در Registry ويندوز 2000 و XP بر روی قسمت پايين سمت راست صفحه نمايش شماره ساخت ويندوز به نمايش در مي آيد:
1- Run
را از منوی Start انتخاب کنيد.
2-
بنويسيد regedit و OK را بزنيد.
3-
به HKEY_CURRENT_USERCONTROL PANELDESKTOP برويد.
4-
در قسمت سمت راست صفحه بر روی PaintDesktopVersion دوبار Click کنيد.
5-
مقدار Hexadecimal را برابر 1 قرار دهيد و پنجره را ببنديد.
6- Log off
کنيد و مجددا وارد سيستم بشويد.
در ويندوز XP علاوه بر شماره ساخت شماره Service Pack نصب شده بر روی سيستم هم نمايش داده مي شود.

________________________________________

قفل کردن کامپيوتر توسط يک Shortcut
شايد تا به حال به فکر يافتن راهی بوده ايد که کامپيوتر خود را راحت تر از آنچه متداول است در حالت Lock قرار دهيد. اين کار بسيار ساده است و با طی کردن مراحل زير شما ميتوانيد یک Icon به صفحه نمايش یا Quick Launch اضافه کنيد که با يک ضربه ماوس بر روی آن سيستم شما در حالت Lock قرار مي گیرد.
1-
بر روی صفحه نمايش خود Right-Click کنيد و از Shortcut، New را انتخاب کنيد
2-
در پنجرهای که ظاهر شده در قسمت Type the location of the item فرمان زير را بنويسيد:
user32.dll,LockWorkStation rundll32.exe
3- Next
را بزنيد و نام Shortcut را وارد کنيد و کليد Finish را بزنيد.
جهت راحتي بيشتر پيشنهاد مي توانید ميانبر (Shortcut) ايجاد شده را با ماوس به یک قسمت از فضای خالی Quick Launch بکشيد تا از اين پس در هنگام نياز با زدن يک کليد دستگاه شما در حالت Lock قرار گيرد.


________________________________________

حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف
این اتفاق حتماً تا به حال برای شما پیش آمده است. قصد دارید فایل و یا پوشه ای را حذف کنید ولی با پیغام خطایی مواجه می شوید.
اگر شما مطمئن هستید که فایل و یا پوشه مورد نظر شما در حال استفاده نیست می توانید در اینگونه مواقع برای رهایی از این مشکل بجای راه اندازی مجدد سیستم از روش زیر استفاده کنید:
1-
تمام برنامه های باز خود را ببندید.
2- Command Prompt
را باز کنید
3- Task Manager
را با Right-Click کردن بر روی Taskbar و انتخاب گزینه Task Manager و يا فشردن ترکیب Ctrl-Shift-Esc باز کنید.
4-
به برگه Processes برويد، Explorer.exe را انتخاب کنید و دکمه End Process رl بزنيد.
5-
بدون اینکه Task Manager را ببندید به پنجره Command Prompt برويد.
6-
در خط فرمان فایل مورد نظرتان را با دستور Del حذف کنید.
7-
دوباره به Task Manager رجوع کنید در برگه Applications دکمه New Task را بزنيد و Explorer.exe را اجرا کنید.

________________________________________

دو نكته جهت افزايش سرعت ويندوز XP
اگر كامپيوتر شما خانگي است و د داخل هيچ شبكه اي نمي باشيد، با غير فعال كردن سرويس هاي زير مي توانيد سرعت ويندوز خود را به ميزان زيادي افزايش دهيد، ويندوز، تمام سرويس ها را در حالت پيش فرض خود دارد. اما براي كامپيوتر مخصوص شما بسياري از آنها اصلا مورد نيازتان نخواهد بود.
پس چه بهتر كه آنها را غير فعال كنيد. اما براي غير فعال كردن اين سرويس ها دوباره لازم است كه پنجره Run را گشوده و از آنجا Msconfig را اجرا نموده سپس به برگه سرويس رفته و تيك كنار سرويس هاي زير را با خيال راحت حذف كنيد.
Alerter
Fastuser switching Compatibility
TCP/IP Net Bios Helper
Remote Desktop Sharing
Session Manager
Themes
Universal Plug and Play Device host
Wireless Zero Configuration
2-
منوي Start را باز كنيد. داخل منوي All Programs منوي Accessovies را باز كنيد. داخل اين منو System Tools را باز كنيد و گزينه Disk Defragmenter را انتخاب كنيد.
براي شما پنجره اي با همين نام باز مي شود.
ابتدا (Analyze) را انتخاب كنيد تا اطلاعات شما بررسي شود. پس از بررسي گزينه (Defragment) را انتخاب كنيد. البته اين عمل نسبت به اطلاعات شما ممكن است ساعتي طول بكشد

________________________________________

بدون هیچ برنامه ای درایو خود را مخفی کنید
با یک ترفند بسیار ساده دوستان عزيز مي توانند هر يک از درايوهاي موجود در سيستم خود را ناپديد کنند البته لازم است برای انجام این کار از رجیستری کمک بگیرید. ابتدا به کمک دستور regedit رجيستري خود را باز نماييد Start -- > Run -- > را تایپ کنید regedit سپس در پنجره سمت چپ به اين کليد مراجعه کنيد : HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrent VersionPoliciesExplorer و يک متغير جديد از نوع DWORD ساخته و نام آن را NoDrivers بگذاريد . برای اینکار در قسمت سفید و خالی پنجره سمت راست راست کلیک کرده New سپس DWORD VALUE را انتخاب نمائید پس از آن نام آنرا NoDrivers بگذارید . ( دقت کنید حروف بزرگ و کوچک در رجیستری بسیار مهم بوده و باید دقیق تایپ شوند بهترین راه جهت جلوگیری از هرگونه اشتباهی کپی کردن اسامی است ) بر روی NoDrivers دابل کلیک کنید و Value Data آنرا اعداد زیر بگذارید . مقداري که براي اين متغير تعيين مي کنيد نشان مي دهد که چه درایوی از سیستم باید مخفی شود.اعداد به ترتیب خود درایوها به مرور 2 برابر میشوند . مثلا براي مخفي کردن هر درايو يا چند درايو می توانید از اعداد زیر استفاده کنيد مثل : A:1 , B:2 , c:4 , D:8 , E:16 , F:32 و... براي ناپديد کردن تمام درايوها مي توانيد عدد دسيمال ۶۷۱۰۸۸۶۳ را به متغير NoDrives بدهيد . نکته : برای ظاهر شدن مجدد درایو به همان مسیر قبلی در رجیستری رفته و مقدار NoDrives را خالی بگذارید. با استفاده از این روش به سادگی می توانید بدون استفاده از هیچ برنامه ای هر درایو را که مایل باشید از MY COMPUTER حذف نمایید . دقت کنید اگر بر روی سیستم خود از چند ویندوز استفاده میکنید و قصد دارید درایوها را در تمامی آنها حذف نمائید این عمل را باید برای تک تک آنها تکرار نمائید .
________________________________________

به كمك اين ترفند مي توانيد برنامه هاي را كه با CD اجرا مي شوند را بدون نياز به CD اجرا كنيد
برنامه Nero رانصب كنيد.
ازمنوي Stars وارد Programs شويد و فايل Ahead Nero را باز كنيد وگزينه Nero ImageDrive Installer را اجرا ونصب كنيد .كامپيوتر را Restart كنيد.
My Computer
را باز كنيد يك درايو CD-Rom به درايوهايتان اضافه شده است. این درايو مجازي شما است.
حال شما بايد از CD مورد نظر خود به وسيله برنامه Nero يك Image بگيريد. وبعد از اتمام كار بر روي Image خود راست كليك كنيد وگزينه Image Drive را كليك كنيد. وبعد برنامه خودرا بدون نياز به CD اجرا كنيد.