آخرین اخبار از محمدرضا عارف

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه خود در حوزه اشتغال گفت: به طور متوسط سالانه یک میلیون تولید شغل در نظر گرفته‌ایم که اولویت تولید مشاغل با متخصصین دانشگاهی است.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدرضا عارف با حضور در برنامه شبکه جام جم به سوالات هموطنان خارج کشور پاسخ داد.

وی در ابتدا خطاب به جمعیت 4 میلیونی ایرانیان  خارج کشور که به عنوان سفیر کشورمان تلقی می‌شوند، گفت: امیدوار هستم بتوانم از این پتانسیل معنوی برای تعامل با کشورها،بهره‌برداری حداکثری بکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که هدف اصلی شما از کاندیداتوری در انتخابات چیست، اظهار داشت: هدف من پیشرفت کشور است. ما سند چشم‌انداز 20 ساله را داریم و تلاشمان هم بر این است که با برنامه‌ریزی عملی سند چشم‌انداز را محقق کنیم.

این کاندیدای اصلاح‌طلب ریاست‌ جمهوری با اشاره به 3 دهه تجربه مدیریتی‌اش افزود: با استفاده از این پشتوانه می‌توانم برنامه خوبی را تقدیم ملت ایران بکنم. این برنامه 22 فصل دارد که هر فصل آن به بخش‌های مختلفی اختصاص یافته است.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه راهکاری برای ارزشمند شدن پاسپورت ایرانیان دارید، گفت: این دغدغه همه ایرانیان است. باید از همه پتانسیل‌ها برای ارتقای کشور استفاده کنیم. ما مزیت خوبی در هنر و دیپلماسی داریم ولی از آن کم استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: 4 میلیون سفیر فرهنگی یکی از مزیت‌های ماست و بر همین اساس  برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از دیپلماسی علمی فرهنگی و رسانه‌ای برای تقویت رابطه‌مان با کشورها استفاده کنیم وعلاوه بر این تلاش می‌کنیم منازعات پیش ‌آمده با کشورهای دیگر را کم کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: آقای خاتمی مبتکر گفتگوی تمدن‌هاست که رابطه خوبی با بسیاری از کشورها داشته است، آقای هاشمی نیز استوانه انقلاب است و روابط حسنه با کشورهای اسلامی دارد وما متاسفانه سال گذشته از این پتانسیل به هیچ وجه استفاده نکردیم، اگر ما از پتانسیل ایرانیان خارج کشور و پتانسیل داخلی‌مان که ثروت ملی ما است استفاده می‌کردیم، می‌توانستیم روابط‌مان را با ملت‌ها و دولت‌ها تقویت کنیم.

به گفته عارف باید از دانشمندان بزرگ دنیا دعوت کنیم به کشور بیایند و درکنار آن از ظرفیت خودمان در فرهنگ و هنر برای تقویت روابط تلاش کنیم تا پاسپورت ایرانیان در شأن مردم کشورمان باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: متاسفانه ما با واقعیت نامیمون مهاجرت مغزها مواجه هستیم که سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود و ما باید این اتوبان یکطرفه را دوطرفه کنیم، ما نیاز به تعامل و رفت‌وآمد با خارج از کشور را داریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست ‌جمهوری اظهار داشت: ایرانی هر جا هست، باید خود را ایرانی بداند، اما ما برای جذبشان برنامه‌ریزی می‌کنیم اما متاسفانه این اقدام بعضا با برخوردهای غیرمنطقی با نخبگان همراه می‌شود که نه تنها نخبگان جذب نمی‌شوند، بلکه دیگران را هم فراری می‌دهیم.

به عنوان مثال در یکی از مراکز دانشگاهی فارغ‌التحصیل یکی از دانشگاه‌های برجسته دنیا برای استخدام مراجعه کرد، اما از او سوال پرسیده‌اند که در سال 88 به چه کسی رای دادی. این موضوع به سوال‌کننده ربطی ندارد و اینگونه سوالات ضرورتی ندارد.

عارف ادامه داد: متاسفانه ما با این سوال‌ها دوستانمان و متخصصانمان را دور می‌کنیم . ما باید قدرت جذبمان را بالا ببریم و امکانات کار را برای این نخبگان فراهم کنیم.

به گفته وی اکنون دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وضعیت قابل قبولی دارند وما باید با سعه‌صدر و قدرت جذب با ایرانیان برخورد کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور گفت: یکی از برنامه‌های جدی ما جذب سرمایه و علی‌الخصوص سرمایه ایرانیان خارج از کشور است و ما تضمین سرمایه را می‌کنیم، اما سود آن بستگی به آن دارد که به چه حوزه‌ای سرمایه وارد می‌شود اما قول می‌دهم حمایت حداکثری را از سرمایه ایرانیان خواهیم داشت.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه برنامه‌ای برای دانشجویان خارج از کشور و همچنین کسانی که قرار است به کشور باز گردند دارید، به برنامه خود در حوزه اشتغال اشاره کرد و افزود: به طور متوسط سالانه یک میلیون تولید شغل در نظر گرفته‌ایم که اولویت تولید مشاغل با متخصصین دانشگاهی است و در این باره چندین طرح دردست اقدام داریم که یکی از آنها گسترش صنعت گردشگری با میزان 200 هزار فرصت شغلی است.

وی ادامه داد: برنامه دیگر ارتقای جایگاه فناوری ارتباطات است و الان سهم این حوزه از تولید ناخالص ملی یک و نیم درصد است که باید مانند کشورهای همسایه حداقل به 7 درصد برسد و این مسئله فرصت خوبی برای جذب متخصصان فراهم می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه دفاتر جذب در وزارتخانه‌ها و علی‌الخصوص وزارت علوم و بهداشت برای جذب متخصصین به کار گرفته می‌شود، گفت: ما 4 و نیم میلیون دانشجو در کشور داریم، اما نسبت استاد به دانشجو زیاد خوب نیست، جدای از این ما باید علم را به ثروت تبدیل کنیم و علم، فناوری و نوآوری را تقویت کنیم و کارشناسانی را به کار گیریم که در فناوری و نوآوری تبحر دارند.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات فرهنگی و چگونگی حل آن اظهار داشت: برنامه‌ای در 22 فصل تدوین شده که در آن به همه موارد رسیدگی شده است. فرهنگ در این برنامه اولویت ماست و ما به دنبال این هستیم که تصدی دولت در حوزه فرهنگ کاهش و حمایت‌های دولتی افزایش یابد.

به گفته وی باید سهم فرهنگ از تولید ناخالص ملی افزایش یابد؛ دخالت دولت در حوزه فرهنگ کاسته شود و دخالت و نگاه امنیتی در حوزه فرهنگ متجلی نشود، چرا که ما نیاز به سینما و تئاتر پویا داریم. ما باید اجازه دهیم که هنرمندان در چارچوب قانون مصوب کشور فعالیتشان را ادامه دهند. باید از تشکیل تشکل‌های مردم نهاد همچون خانه سینما و انواع خانه‌هایی که جهت‌گیری اصلی‌شان مشارکت مردمی است، حمایت کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به حوزه نشر در کشور اشاره کرد و گفت: تنوع آثار مکتوب و تیراژ آنها محدود است. باید از کتاب و مطبوعات حمایت شود. ما قانون نشر را به طور جدی پیگیری می‌کنیم تا نویسنده و ناشر دغدغه‌های امروزی را نداشته باشند.

عارف درباره اینکه تعریف شما از دمکراسی چیست و دولت شما آزادی سیاسی در بیان دیدگاهها و نقطه نظرات مختلف تا چه حدی خواهد بود؟ گفت: دمکراسی همان مردم سالاری است که ما بعنوان مردم سالاری دینی مطرح می کنیم قانون اساسی ما  از یک طرف مبنا را بر حاکمیت اسلام دیده است و از یک طرف با توجه به دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی که محور همه جنبش و فعالیت را مردم می دیدند جایگاه خوبی به مردم داده برای همین ما باید تلاش بکنیم که انشاء الله تمام بندها و اصول قانون اساسی در ارتباط با مردم سالاری تحقق پیدا بکند که اگر این اتفاق بیفتد ما در ارتباط با آزادی مشروع هیچ مشکل نداریم یکی از شعارهای اصلی مردم آزادی بود سه شعار اصلی مردم می دادند استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی و متاسفانه به خاطر برخوردهای سلیقه ای و تنگ نظرانه ای که در بعضی از بخش ها ما با آن روبرو هستیم مردم گاهی احساس می کنند که آزادی ها را ندارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ارتباط با مذاکره با آمریکا چه موضعی را در پیش خواهید گرفت، گفت:یکی از دغدغه های ما تقویت ارتباطمان با همه کشورها است  ما در شرایطی هستیم که در این زمینه با چالش های جدی روبرو هستیم شأن جمهوری اسلامی داشتن یک رابطه بسیار قوی و ارزنده با همه کشورها است برنامه ای که ما داریم در وهله اول تقویت دستگاه دیپلماسی کشور است بیاییم امور مربوط به سیاست خارجیمان را از طریق یک دستگاه که آنهم وزارت امور خارجه دنبال بکنیم توی دولت نباید تشکیلات موازی ایجاد بشود تشکیلات موازی در دولت تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور است تقویت این دستگاه در گروی استفاده از کارشناسان و دیپلمات های برجسته است.

وی درخصوص تحریمهای غرب و چه طرح و برنامه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و بهبود رفاه اجتماعی مردم دارد، افزود: برنامه اقتصادی که دیدیم در همین ارتباط است تلاش مان این است که انشاء الله یک اقتصاد شکوفا و با رشد خوب را پیگیری بکنیم که آثار تحریم ها در کشور کمتر حس بشود تحریم یک واقعیت است ما این واقعیت را رد  نمی کنیم در عین حال باید تلاش بکنیم که تحریم ها شکسته بشود با تعامل سازنده و خوبی که با دوستانمان برقرار خواهیم کرد و تقویت ارتباط بین المللی و توسعه سیاست خارجی مان امیدوار هستیم که بتوانیم به تدریج تحریم ها را بشکنیم.

عارف در خصوص برنامه های صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت: راهبرد اصلی کشور ما استفاده حداکثری از فن آوری های پیشرفته است در مورد فن آوری هسته ای موضع همیشگی و راهبردی کشورمان استفاده اصلح آمیز از فن آوری هسته ای بود پرونده هسته ای ما یک پرونده سیاسی است و بنابراین هیچ راهی جز رسیدن به یک راهکار سیاسی نداریم غرب با این فن آوری تلاش می کند که با کش دار کردن مسئله مشکلاتی را برای ما ایجاد بکند ما باید تلاشمان این باشد با استفاده از روابط خوب با کشورهای دوست و با استفاده از تقویت روابطمان با تعامل سازنده با دنیا بتوانیم هر چه سریعتر این پرونده سیاسی را مختومه اعلام بکنیم .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در باره افزایش حضور زنان در جامعه گفت:در حال حاضر بیش از پنجاه و پنج درصد دانشجویان دانشگاه ما را دختران تشکیل می دهند یک سرمایه عظیمی که در اختیار ما است ولی متاسفانه کمتر از این سرمایه در برنامه های سازندگی و پیشرفت کشور استفاده کردند برنامه ریزی که ما کردیم این است که تلاش بکنیم که نرخ مشارکت خانم ها را در بخش های مختلف اضافه بکنیم و همچنین خانه داری را اولا یک شغل بدانیم بیمه زنان خانه دار را به طور جد دنبال خواهیم کرد تا اطمینان داشته باشند تبعیض هایی که هستش مشکلاتی که در این زمینه دارند را بطور جدی دنبال می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد