امام علی و ریاضیات

امام علی و ریاضیات


امام علی (ع) می فرماید : گوش کنید با فراغت

                                                توضیح دهید با متانت

                                                                  بررسی کنید با دقّت

                                                                                  تصمیم بگیرید با عدالت

یک مرد یهودی نزد حضرت علی (ع ) آمد و گفت : یا علی به من عددی بگو که هم نصف و هم ثلث و هم ربع و هم خمس و ... و هم عشر دارد و کامل هم باشد .

امیرالمؤمنین فرمودند : اگر ایام هفته که هفت روز است را در ایام سال که 360 روز است ضرب کنی این عدد که مورد نظر شماست بدست خواهد آمد.

آن مرد یهودی چون حساب کرد دید درست است .

                                                ( 2520 = 7 × 360   )       

504=5÷2520      630=4÷2520        840=3÷2520       1260=2 ÷2520

280=9 ÷2520      315=8÷2520        360=7÷2520          420=6÷2520

252 = 10÷ 2520

..........................................................................................................................

(تقسیم ۱۷ شتر بین سه نفر)

سه نفر در تقسیم هفده شتر با هم نزاع می کردند،اولی مدعی یک دوم ،دومی مدعی یک سوم و سومی مدعی یک نهم آنها بودند وبه هر ترتیب که خواستند شترها را تقسیم کنند که کسری به عمل نیاید نتوانستند. خصومت به نزد حضرت علی(ع) بردند ، حضرت به آنها فرمود :مایل نیستید من یک شتر از مال خودم بر آنها بیفزایم و آنها را بین شما تقسیم کنم ؟ گفتند :بلی ، پس یک شتر بر آنها افزوده شد ومجموعا 18 شتر شدند و آنگاه یک دوم آنها را که 9 شتر باشد به اولی و یک سوم را که 6 شتر باشد به دومی و یک نهم را که 2 شتر باشد به سومی داد و یک شتر باقی مانده را نیز خود یرداشت.


منبع:http://zappy.blogfa.com/post-83.aspx 


 

منابع مرتبط: 

نظرات 1 + ارسال نظر
امیرمحمد پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:59 ب.ظ http://amir1417.mihanblog.com

باسلام.من مایل به تبادل لینک با شما هستم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد