لقمه ته ظرف

حضرت باقر علیه السلام فرمود: در کتاب على علیه السلام استکه : سه خصلت استکه هـر کـه دارا بـاشد نمیرد تاوبال آنرا ببیند: ستم ، و قطع رحم ، قسم دروغ که بدان با خـدا بـجـنـگ رود، و هـر آیـنـه آن طـاعـتـیکه ثواب و اجرش زودتر برسد صله رحم است ، و بـراسـتـى (چه بسا) مردمیکه از حق روگردانند و با هم پیوند کنند (و صله رحم کنند) پس امـوالشـان زیـاد شود و ثروتمند گردند. و بدرستیکه قسم دروغ و قطع رحم خانه ها را ویـران و خـالى از اهـل و خـانـمـان کـنـد، و خـویـشاوندى را از جابر کند، و از جاى برکندن خویشى مایه قطع نسل گردد.
 

 

لقمه ته ظرف 

 

افق های دور را برای رسیدن به اهداف باید در نظر گرفت.سنجاب برای پریدن شاخه های بالا را در نظر میگیرد تا به راحتی روی شاخه پایین فرود آید. 

اگر به اهدافمان ایمان داشته باشیم رسیدن به آنها قطعی است.اما باید هدف ها را اولویت بندی کرد تا راه رسیدن به آنها را ساده گردد. 

برای دستیابی به اهداف بزرگ باید از تغییرات جزئی شروع کرد.هر حرکتی هرچند کوچک در مسیر تعالی گامی بزرگ است. 

همیشه باید به هدف اندیشید و حرکت کرد تا پیشرفت خوب صورت گیرد. 

بنا به دلایلی ممکن است به هدف نرسید ولی نرسیدن به هدف شکست نیست بلکه فرصتی است طلایی که به کمک آن با ابتکار و خلاقیت میتوان در مسیر موفقیت گام برداشت. 

از ادیسون سوال شد تو ۲۰۰۰ بار برای اختذاع برق شکست خوردذی و نا امید نشدی!او گفت نمیدانم چرا میگویید شکست؟من اکنون دو هزار راه میدانم که به وسیله آن نمیتوان جریان الکتریسیته تولید کرد ولی شما چه میدانید؟ 

خوب بپرسیم تا جواب مناسب دریافت کنیم. 

قبل از آنکه برای حل مسئله ای اقدام کنیم باید برای حل آن تفکر کنیم ولی مطمئن شویم که مسئله ای وجود دارد.گاهی مسائلی ذهن ما را مشغول میکنند که اصلا اتفاق نمی افتند!نباید در قضاوت عجله کرد ممکن است دریافت ما از یک موضوع با واقعیت آن همخوانی نداشته باشد.بهترین تصمیم ها و قضاوت ها سنجیده ترین آنهاست. 

فرصت ها همیشه وجود دارند.فقط نوع نگاه ما است که بعضی را میبینیم و بعضی را از دست میدهیم.همیشه همه چیز به میل ما نیست.پس باید با اعتماد به نفس برای آنچه میخواهیم تلاش کنیم.از سختی ها نمیهراسیم.از اشتباهات پند بگیریم و از فرصت ها استفاده کنین. 

برای رسیدن به موفقیت ناهمواری های زیادی در پیش رو هست. 

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن          شرط اول قدم آن است که مجنون باشی 

با موفقیت ها نباید چانه زد این درس مهمی است که باید از زندگی گرفت. 

باید وسعت دید داشت و عجولانه و سرسری از کنار موقعیت ها نگذشت 

موفقیت خود را در گرو موفقیت دیگران و نفع خود را در منفعت دیگران بدانیم 

توانایی های دیگران را نباید دست کم گرفت.نقاط قوت باید تقویت گردد.هرکس را بهر کاری ساخته اند.باید به دیگران فرصت داد و هیچ کس را دست کم نگرفت. 

در مسیر موفقیت گاهی لازم است توسط دیگران ارزیابی شویم تا به نقاط ضعف خود پی ببریم 

انسان موفق کسی هست که از هر موقعیتی برای افزایش آگاهی های خود استفاده کند. 

پرسیدن عیب نیست.ندانستن عیب هست. 

اگر کار هوشمندانه ای انجام میدهیم هیچ اشکالی ندارد که ما را احمق بدانند. 

 

در مورد این مطلب نظر بدین

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد